• ABONNEREN
  • U kunt zich nu abonneren op onze columns, artikelen en interview specials. U wordt dan via e-mail automatisch op de hoogte gebracht als er een nieuwe column, nieuw artikel of interview special verschijnt.

    E-mail:
    Columns:
    Artikelen:
    Interview
    specials:
    Loopbaan
    magazines:
    U wilt:













« Terug

SWAN

Monique en Geja van BHP Groep hebben een presentatie verzorgd voor SWAN (Stichting Werken Arnhem-Nijmegen) over de mogelijkheden van 45+ers op de arbeidsmarkt. SWAN schreef hier een leuk stuk over.

We waren dit keer te gast bij de BHP Groep, op hun locatie in Arnhem, een mooi en sfeervol herenpand. We hadden een ‘huiskamermeeting’. Zo’n 20 leden en introducés waren aanwezig.  Er is weer volop interactief kennis en ervaringen uitgewisseld.

Thema 45+ zorg of zegen?
De inleiding op het onderwerp werd verzorgd door Monique Kropman en Geja Muller, beiden actief bij BHP Groep. Hieronder een verslag.

Een grote handicap bij veel 45+ers die ander werk moeten zoeken is de 45+er zelf. Vaak hebben ze het idee dat ze niets meer kunnen bereiken, dat werkgevers hen niet meer willen. Zo creëren ze voor zichzelf een situatie waar ze in vast blijven zitten, selffullfilling prophecy dus…

Het thema geeft veel aanknopingspunten voor discussie. Vandaag hebben we het over twee sporen: het personeelsbeleid enerzijds en gedragsverandering anderzijds.

Monique Kropman vertelt over hoe je gedragsverandering kunt bewerkstelligen, hoe je de werknemer kunt stimuleren. Ze geeft tips (de vijf vingers, het pak koffie) hoe je ervoor kunt zorgen dat de wereld van de werknemer wat ruimer wordt dan alleen zijn eigen werk. Het doel is om de pijn (moeten) om te zetten in fijn (willen).

Als de wil er is kan het zijn dat er nog wat vaardigheden aangescherpt moeten worden; hoe schrijf ik een brief?, hoe presenteer ik mijzelf? Ook het ‘competentiedenken’ is vaak wat minder ontwikkeld dan bij jongere generaties, die dit op school met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Oudere werknemers zijn vaak niet gewend te solliciteren, ze moeten dit leren. Een goede training of workshop helpt ze ook om de belangen en wensen van de werkgever te vertalen naar wat zij zelf kunnen brengen in de baan. Vincent Aaltje heeft hier handige boeken over geschreven. Belangrijke tip: laat in geval van een afwijzing de medewerker om eerlijke feedback vragen.

We weten natuurlijk dat het niet zwart-wit is, dat ook jongeren vaak moeite hebben met solliciteren en dat ouderen juist ervaren kunnen zijn. De vaardigheden hangen ook samen met opleidingsniveau en persoonlijke motivatie en inzet.

Geja Muller inventariseert bij de aanwezigen hoe de werkgevers 45+ers scherp houden voor de arbeidsmarkt. Enkele geven aan dat er beleid is, ook voor andere levensfasen, zodat je maatwerk kunt leveren. Levensfase is belangrijk om rekening mee te houden, elke fase heeft weer zijn bijzondere kenmerken van werken en leven.

Beleid is leuk op papier, maar toch vooral bedoeld om de dialoog tussen werkgever en werknemer op gang te brengen, daar moet het gebeuren. Een essentiële vraag is ‘wat doe je over vijf jaar’? ‘wat is de houdbaarheidsdatum van zowel leidinggevende als de medewerker? Zo’n dialoog gaat niet vanzelf, er is angst bij de werkgever om werknemer kwijt te raken, of precedenten te scheppen, en andersom is de werknemer bang om zijn baan kwijt te raken, omdat hij misschien niet meer ‘in het plaatje past’. Dit kun je voorkomen met een transparante visie op duurzame inzetbaarheid en de voorwaarden en mogelijkheden om het beleid concreet invulling te kunnen geven.

De dialoog voeren is een kunst apart: we neigen nogal eens voor de ander te denken, dat is een valkuil.

We zijn het er over eens dat een heldere strategische keuze vooraf moet gaan aan duurzame inzetbaarheid en mobiliteit van oudere werknemers. Gekscherend: ‘bij het aannemen van werknemers start je al met afscheid nemen’.

De vooroordelen over oudere werknemers komen in de praktijk zeker voor, maar zijn volgens Geja en Monique ook goed te tackelen, net als de geringe veranderbereidheid bij sommige oudere medewerkers.

Het was een interessant onderwerp, met voor elk wat wils, en Geja en Monique worden erg bedankt voor hun bijdrage en gastvrijheid.

Artikelen    Publicaties